آخر المواضيع

آخر الأخبار

23‏/10‏/2011

انا الفقير وثروتى لقمه وعشره جنيه

154
انا الفقير وثروتى لقمه وعشره جنيه
ولبسى بسيط وشكلى بسيط
يقولوا غويط يقولوا حويط
يشيلو اسمى من التخطيط
تبسطنى تريحنى كلمه طيبه من بيه
****
انا الفقير اللى قالولو الثوره مصريه
قلت وانا مالى
وايه من مصر كان جالى
ومين من مصر شاف حالى
****
انا المنسى انا المخفى
انا اللى عليا اديها شقايا وعرقى
وكتافى تدوب من الشيل فى ارضيها
****
انا الفقير ولا الغفير
انا الاصيل ولا البديل
انا اللى حامى الارض على العمر الطويل
***
153
انا الفقير الضعيف
على ارض مصر انا ضيف
راضى بضل الشجر فسحتى
على بحرها او حتى جنب الرصيف
***
انا اللى فى ارضها بدى
وعمرى ما شوفت حكمتها
وانا اللى ولادى قدامى
زهور دبلانه من قلة عدالتها
***
وانا اللى بحبها وقلبى
بيسعد ويا فرحتها
وانا اللى فى جيشها جندى مطيع
مدام النيه حمايتها
***
155
وانا اللى بشتمها وابهدلها
ومش عجبانى عمايلها
ولما حد تانى يقول
عليها وصف مش منها
ارد بحده واستكبار
واوصف فى فضايلها
***
انا المصرى فقير معدوم
لكنى سيف شديد بتار
على اللى يعيبها ويهىنها
جمال الدوينى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اهلا بكم فى مدونة افتكاسات .من فضلك اكتب تعليقك مع مراعاه ان من الممكن السيدات والانسات يروا التعليق من فضلك اجعلة مناسب .. بدون الفاظ ... وشكرا لكم ... هشام حسنى

ADDS'(9)

ADDS'(3)

 


-

اخر الموضوعات

مدونة افتكاسات سينمائية .. قفشات افيهات لاشهر الافلام

مدونة افتكاسات للصور ... مجموعة هائلة من اجمل الصور فى جميع المجالات

مدونة افتكاسات خواطر مرسومة.. اقتباسات لاهم الشعراء فى الوطن العربى والعالم

مدونة لوحات زيتية ..لاشهر اللوحات الزيتية لاشهر رسامى العالم مجموعة هائلة من اللوحات

من نحن

author ‏مدونة اخبارية تهتم بالتوثيق لثورة 25 يناير.الحقيقة.مازلت اسعى لنقلها كاملة بلا نقصان .اخطئ لكنى منحاز لها .لايعنينى سلفى ولا مسلم ولا اخوان يعنينى الانسان،
المزيد عني →

أنقر لمتابعتنا

تسوق من كمبيوتر شاك المعادى