آخر المواضيع

آخر الأخبار

03‏/12‏/2013

تفاصيل الشهادة التي جعلت النيابة تبرئ الشرطة من قتل محمد رضا

تفاصيل الشهادة التي جعلت النيابة تبرئ الشرطة من قتل محمد رضا

كشفت الطالبة هند علاء - إحدي الشهود علي واقعة مقتل الطالب محمد رضا - تفاصيل ما دار بينها وبين النيابة في التحقيقات .

ونشرت هند نص الحوار الذي دار بينها وبين المحقق كالتالي:

س: انتي عرفتي منين ان اللي اتضرب ده خرطوش؟

ج: أنا كنت بنزل مظاهرات و عارفة شكل الخرطوش و صوته..

س: ااااااه قولتلي بقى..يعني انتي بتنزلي مظاهرات...و يا ترى عرفتي محمد رضا من المظاهرات

ج: انا قلت لحضرتك ان محمد ملوش في حاجة و مبينزلش مظاهرات.

س: أومال عرفتيه منين؟؟ ج: يا استاذ محمد من دفعتي و انا عمري ما اتعاملت معاه لكني اعرفه كشكل بس و هو صاحب اصحابي

س: يعني هو ملوش اي نشاط سياسي؟

ج: و ربي المعبود ملوش في أي حاجة .يا أستاذ من اول التحقيق و أنا بقول لحضرتك هو ملوش في حاجة..

س: خلاص خلاص كملي ايه اللي حصل؟

ج: التلاتة جنود نزلوا من المدرعة و بدأوا يضربوا ع الطلبة زي ما قلت لحضرتك من على بعد حوالي مترين..و بعد كده واحد منهم جلس على ركبته و دخل البندقية من الباب و بدأ يضرب.. و ساعتها كذا واحد وقعوا في الأرض. و أنا نزلت اجري اطمن ع الناس

س: يعني انتي مشفتيش محمد بنفسه و هو بيقع؟

ج: يا أستاذي. انا بقول لحضرتك اني شفت الضابط بيضرب من الباب و ضرب في كله.

س: أنا سؤالي واضح شفتي محمد بيقع؟

ج: هو كشخص لا..لأني كنت في الدور السابع و مقدرش احدد ملامح أشخاص.

س: يبقى كده انتي مشفتيش محمد و هو بيتقتل و منقدرش نتهم الضابط انه قتله

ج: يا أستاذ اقسم لحضرتك الضرب كله من الضابط ده..كان بيصطاد الشباب زي العصافير.

س: انتي متقدريش تجزمي بده و بكده مفيش ثبوت تهمة ع الضابط.

وأضافت : هذا ما حدث اليوم في التحقيق.. و أول جملة اتكتبت فيه انني لم أشهد مقتل الطالب محمد زضا. .. ااااه يا بلد فيكي الحقوق مجرد كلية .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اهلا بكم فى مدونة افتكاسات .من فضلك اكتب تعليقك مع مراعاه ان من الممكن السيدات والانسات يروا التعليق من فضلك اجعلة مناسب .. بدون الفاظ ... وشكرا لكم ... هشام حسنى

ADDS'(9)

ADDS'(3)

 


-

اخر الموضوعات

مدونة افتكاسات سينمائية .. قفشات افيهات لاشهر الافلام

مدونة افتكاسات للصور ... مجموعة هائلة من اجمل الصور فى جميع المجالات

مدونة افتكاسات خواطر مرسومة.. اقتباسات لاهم الشعراء فى الوطن العربى والعالم

مدونة لوحات زيتية ..لاشهر اللوحات الزيتية لاشهر رسامى العالم مجموعة هائلة من اللوحات

من نحن

author ‏مدونة اخبارية تهتم بالتوثيق لثورة 25 يناير.الحقيقة.مازلت اسعى لنقلها كاملة بلا نقصان .اخطئ لكنى منحاز لها .لايعنينى سلفى ولا مسلم ولا اخوان يعنينى الانسان،
المزيد عني →

أنقر لمتابعتنا

تسوق من كمبيوتر شاك المعادى