آخر المواضيع

29‏/05‏/2020

كلمات عبده الإسكندرانى «أنا لو شكيت»


انا لو شكيت الى بيا
 للجبل كان مال
البين عملنى جمل
 واندار عملنى جمال
 مسك كتافى بايدة
وشيلنى تقيل لحمال

من الشرق للغرب
لفتها يمين وشمال
انا من مدينى لبلد
عدتها بحور وجبال

ودست حافى
على القدم
 على الشوك
ودست المال
 وقرشت ملح الشقا
وصبرت صبر جمال
وشربت دمع العيون

وعملت يوم صهبجى
وعملت يوم شيال
وخدمت عند العويل
وخدمت عن العال
ولما طال بى المطال
والحمل منى مال
 سمعت طير فى السما
 نادى عليا وقال
عشان يهون العسير
وتعيش بكل كمال
 فى غربتك ياغريب
 خلى الادب
راس مال

يا مقسمين البخوت
شفوا بختى انا فين
وهاتوة
مليت وعقلى شرد منى
خلاص وح اتوهة
واشمعنى بختى انا يتوهه
حظى ونصيبى كدا
ومدام زمان العبر
فية الاصول بتتوهة

كتبوا الحظوظ
وانا نسيونى
والحبر من
دمع عيونى

انا شلت هم الناس
والناس ماجوش
فى احزانى واسونى

حزين يا قلبى ومتكدر
بتقدر اللى ما يتقدر

صعبان عليا
سنين عمرى
وهى منى بتتودر

وزمانى ورانى مأسى
خلانى من الفكر بقاسى

لفيت على سوق الابخات
مالقتيشى ولا بخت مقاسى

اشكى الهموم للناس ولا
الشكوى للعبد مزلة


جانينى وزرعت الصبار
والصبر خد منى ما خلى

وامر من الصبر ياغالى
ذل السؤال والايد خالى

الكل غرقان فى همومة
واللى مدارية بس همومة

دا لو لقيت عمر يكفى
لاطحن الصخر بكفى

فتحت عينى على الدنيا
وانا بجرى فيها ومتكفى

جمل وحمل عليا تقيل
انا قلت اة  الحمل يميل

انا لا ح اكوى
 بالصبر جروحى
وادوب الدمع
 فى مواويل

هناك تعليقان (2):

  1. عميد الموال رحمه الله عليه
    عبده الاسكندراني

    ردحذف
  2. الله يرحمك ي عمنا

    ردحذف

اهلا بكم فى مدونة افتكاسات .من فضلك اكتب تعليقك مع مراعاه ان من الممكن السيدات والانسات يروا التعليق من فضلك اجعلة مناسب .. بدون الفاظ ... وشكرا لكم ... هشام حسنى

ADDS'(9)

ADDS'(3)

 


-

اخر الموضوعات

من نحن

author ‏مدونة اخبارية تهتم بالتوثيق لثورة 25 يناير.الحقيقة.مازلت اسعى لنقلها كاملة بلا نقصان .اخطئ لكنى منحاز لها .لايعنينى سلفى ولا مسلم ولا اخوان يعنينى الانسان،
المزيد عني →

أنقر لمتابعتنا

تسوق من كمبيوتر شاك المعادى