آخر المواضيع

آخر الأخبار

14‏/07‏/2011

-3- دى ثورة ياولاد الكلب - حزب الكنبة

دى بقى الناس الغلابة

هالة بياعة لعب الاطفال البلاستيك كلة بتنين ونص فى الشارع
 بوجهها الأسمر الممصوص وعباءتها السوداء تجلس هالة صبحي أمام عربتها تبيع لعب الأطفال البلاستيكية تنادي على بناتها الأربع حتى لا يذهبون بعيدا عنها.
 اضطرت هالة أن تترك المدرسة بعد حصولها على الابتدائية ، وعاشت مع خالتها بعد أن تزوجت أمها من رجل غير والدها .. تذهب هالة إلى مولد السيدة فقط من دون الموالد الأخرى . تقول " ما بحبش المرمطة. أنا بنت ناس برضه ".
 دينا هي اكبر بنات هالة تبلغ من العمر 16 عاما لا تتمنى والدتها إلا تزويجها بعد أن أخرجتها من المدرسة لتساعدها ، أما البنات الثلاث الصغيرات فتتمنى أن تتم تعليمهم "لو هتبيع هدومها" .
 تشترى هالة لعب الأطفال من الموسكي لتقف على بيعها في السيدة حيث تقطن ، وفي رمضان تغير البضائع بالفوانيس التي يكون عليها الإقبال أفضل بكثير من أي ألعاب أخرى . تنتظر ام البنات رزق يوم بيوم أحيانا تكسب 20 جنيها أو 10 جنيهات وأيام أخرى لا شيء ، لكن "الحالة ساءت كثيرا بعد الثورة وصرفت كل الفلوس اللي حوشتها لجهاز البنت الكبيرة".
 كانت ماشية
هالة مثل كثير من البسطاء تأسف على أيام مبارك تقول :
 " لما كان موجود كنا بناكل ونشرب وكانت ماشية ببركة ربنا .. اللوم على ابنه جمال والبني آدم مهما كان بيغلط" ..!
 لكنها تعود لتستطرد
 " هو ما كانش بيعمل لنا حاجة الصراحة لكن على الأقل كان حامي البلد.. صحيح محرومين من اللحمة والفراخ لكن ممكن اعمل صينية بطاطس بالمرقة والحمد لله بناكل وربنا بيبعت لنا رزقنا".
 أما الثورة فترى أن :
 " الناس تعبت فيها وناس فازت بها.. الموظفين مش تعبانين في حاجة لكن إحنا ارزقية على باب الله"
 .. أمنيتها التي تختم بها حديثها هي أن تزوج ابنتها الكبيرة أما الباقيين فربنا يتولاهم.
دى من حزب الكنبة بس للاسف مع الفارق دى الناس الغلابة اللى لازم يفهموا انا الثورة قامت عشانهم عشان ميبقاش فى (  ابن تيت ) بيكتب كلمتين عن طشة الملوخية وبيقيض لة مليون جنية فى الشهر على الطشة بتاعت الملوخية وناس مش لاقية تاكل عيش حاف لازم الناس تفهم ان نجاح الثورة هو ان الكل ياهالة ياكل ويلبس ويتعلم ويسكن ويتجوز الكل مش فى ناس بتقبض ملايين فى الشهر وناس مقضياها حاف .

لازم تفهم ياهالة ان الثورة من اهم مطالبها عدالة اجتماعية اللى هى معنها انك زى اى حد فى البلد ومن حقك كل شئ فى البلد بمنتهى الكرامة مش تبقى على الرصيف بتشحتى اكلك وشربك .
لازم الناس تعرف ان الثورة قامت علشان ملايين من دول
دى ثورة ياولاد الكلب

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اهلا بكم فى مدونة افتكاسات .من فضلك اكتب تعليقك مع مراعاه ان من الممكن السيدات والانسات يروا التعليق من فضلك اجعلة مناسب .. بدون الفاظ ... وشكرا لكم ... هشام حسنى

ADDS'(9)

ADDS'(3)

 


-

اخر الموضوعات

مدونة افتكاسات سينمائية .. قفشات افيهات لاشهر الافلام

مدونة افتكاسات للصور ... مجموعة هائلة من اجمل الصور فى جميع المجالات

مدونة افتكاسات خواطر مرسومة.. اقتباسات لاهم الشعراء فى الوطن العربى والعالم

مدونة لوحات زيتية ..لاشهر اللوحات الزيتية لاشهر رسامى العالم مجموعة هائلة من اللوحات

من نحن

author ‏مدونة اخبارية تهتم بالتوثيق لثورة 25 يناير.الحقيقة.مازلت اسعى لنقلها كاملة بلا نقصان .اخطئ لكنى منحاز لها .لايعنينى سلفى ولا مسلم ولا اخوان يعنينى الانسان،
المزيد عني →

أنقر لمتابعتنا

تسوق من كمبيوتر شاك المعادى