آخر المواضيع

18‏/09‏/2011

مسلسل : ذكريات المخلوع حسنى مبارك (5) - عصر القـــــراميط

image

-5-
عصر القـــــراميط

صحيت من النوم بدرى مش عارف اية اللى فكرنى بشرم وايام شرم وايام ماكنت بتصاد سمك بالسنارة انا وحبيبى حسين سالم مرة قلت له ياحسين عارف لية انا مش بحب الصيد فى شرم علشان شرم مفهاش قراميط وانا بحب القراميط .

اليوم اتذكر جميع القراميط اللى كانوا معيا رجالتى

لماذا

القراميط ..؟؟

لان القرموط لمن لم يعرف هو كائن لزج يتربى فى المياة العفنة ويترعرع بها

وهو سمكة تاكل ببطئ شديد وهذا ما احتاجة للدولة احنا عمرنا تلاتين سنة وكانت نظرتى ثاقبة ولان القراميط سمكة شديدة وقوية ح تستحمل الهبش والنبش والسرقة وحتواصل نهب .

ولان القراميط من الصعب صيدها يعنى سمكة عفرة وانا كل رجالتى معفرين وصعب اوى ان حد يصتادهم غيرى .

كنت بكره الصيد فى شرم وبحب اوى سمك النيل بالذات القراميط عشن كدا الواد انس الفقى كان قارينى كويس وقت المظاهرات كان جايب الكاميرات على نهر النيل لانى بعشق نهر النيل لكن خبى عليا ان مقر الحزب بيتحرق مكنتش شايف المقر كل اللى شايفة النيل والمياة جميلة والقراميط طالعة تنط من المية وشايلن صورتى ياة كنت مغلف مش عارف اللى فيها

ح اقوم ادخل الدورة وارجع تانى

والى لقاء اخر

هشام حسنى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اهلا بكم فى مدونة افتكاسات .من فضلك اكتب تعليقك مع مراعاه ان من الممكن السيدات والانسات يروا التعليق من فضلك اجعلة مناسب .. بدون الفاظ ... وشكرا لكم ... هشام حسنى

ADDS'(9)

ADDS'(3)

 


-

اخر الموضوعات

من نحن

author ‏مدونة اخبارية تهتم بالتوثيق لثورة 25 يناير.الحقيقة.مازلت اسعى لنقلها كاملة بلا نقصان .اخطئ لكنى منحاز لها .لايعنينى سلفى ولا مسلم ولا اخوان يعنينى الانسان،
المزيد عني →

أنقر لمتابعتنا

تسوق من كمبيوتر شاك المعادى