آخر المواضيع

آخر الأخبار

06‏/09‏/2011

محمد الرفاعي : مشطف ومروق صلعت زكريا صح الصح

68

محمد الرفاعي :  بشن هجوم على الفنان طلعت زكريا طباخ الرئيس وشقيق تفاحة في فيلم 'حاحا وتفاحة' بمناسبة حديثه الغريب عن مقابلته مع مبارك، فقال عنه الرفاعي يوم الأحد: 'بعد أن وقع الفيل في المنديل في الترعة، وقلب فرخة عرجا عندها الجرب والصلع كمان، خرج علينا المناضل طلعت زكريا - طباخ الرئيس سابقاً - المتحدث باسم المخلوع حالياً، بالجزء الثاني للفيل وهو فيلم العرسة في الترسة وهو أجدع من طرزان يجد ابناً، وأكثر مسخرة من شنبو في المصيدة، وفانتازيا صيني معتبرة، ولا الآنسة حنفي وفي هذا الفيلم، يكشف لنا أخطر أسرار الدولة والتي عجزت السي آي إيه المكسحة عن اكتشافها، رغم أنها كانت متنكرة في شكل عرسة، ولابدة في الكنبة اللي بيقعد عليها المخلوع، لكن الست أم جمال شافتها في يوم وخنقتها ورمتها في قفا الحاج زكريا عزمي، ومن يومها يا ضنايا وهو ماشي تايهو وبيغني، العرسة في قفايا، والسلعوة بتجري ورايا، هذه الكوميديا المسخرة، تبدأ عندما استقبل المخلوع المناضل طلعت زكريا وقعد يفضفض معاه لأن قلبه مليان من البلد المحروقة دي، وقال له: أنا مش ها اترشح تاني يا طلعت، كفاية علي كده، بس كلملي الراجل اللي اسمه حسن شحاتة، يعمل لي ماتش اعتزال ويبقى يسبني اجيب جون ولا حاجة، عشان منظري ما يبقاش وحش قدام الشعب الصايع ده، وعاوز اقولك كمان، إن الست أم جمال محكمة رأيها ومنشفة دماغها، ولازمن حتماً جمال يقعد مكاني على الأقل أتمرن عليه قبل كده، وعارف مكان المسمار اللي كل شوية يقطعلي البنطلون وهي تبقى الملكة الأم، هي يعني الولية اليزابيث اللي عزرائيل ناسيها أجدع منها؟! عشان كده يا طلعت ياخويا، سايق عليك النبي تستر عليَّ وما تفضحنيش ربنا هايفضحك وأوعى تقول الكلام ده.
ثم نأتي الى قمة الكوميديا والمسخرة عندما أعلن المناضل طلعت زكريا الصديق الأنتيم للمخلوع انه - أي المخلوع - كان عارف ان فيه فساد، بس مش قادر يعمل حاجة؟!
تقولش المخلوع ده، كان مجرد درويش ماشي يبخر القصر الجمهوري، وهو يهتف البزازة في القزازة.
وما دام المخلوع قد فتحلك قلبه يا حاج طلعت، سايق عليك النبي يا شيخ تقولنا، المخلوع ماقالكش مخبي الفلوس فين ينوبك ثواب فينا، وفي النهاية، المخلوع بيسلم عليك وبيقولك، الفلة في المانفلة ياطلعت!'.
هذا، و'الفيل في المنديل' هو اسم الفيلم السينمائي لطلعت الذي سقط لعدم الإقبال عليه، ولكن محمد نسي مناقشة قضية في منتهى الخطورة رغم ان طلعت اعترف بها، عندما سئل عن ثروة مبارك، فقال انها من عمولات البترول والسلاح.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اهلا بكم فى مدونة افتكاسات .من فضلك اكتب تعليقك مع مراعاه ان من الممكن السيدات والانسات يروا التعليق من فضلك اجعلة مناسب .. بدون الفاظ ... وشكرا لكم ... هشام حسنى

ADDS'(9)

ADDS'(3)

 


-

اخر الموضوعات

مدونة افتكاسات سينمائية .. قفشات افيهات لاشهر الافلام

مدونة افتكاسات للصور ... مجموعة هائلة من اجمل الصور فى جميع المجالات

مدونة افتكاسات خواطر مرسومة.. اقتباسات لاهم الشعراء فى الوطن العربى والعالم

مدونة لوحات زيتية ..لاشهر اللوحات الزيتية لاشهر رسامى العالم مجموعة هائلة من اللوحات

من نحن

author ‏مدونة اخبارية تهتم بالتوثيق لثورة 25 يناير.الحقيقة.مازلت اسعى لنقلها كاملة بلا نقصان .اخطئ لكنى منحاز لها .لايعنينى سلفى ولا مسلم ولا اخوان يعنينى الانسان،
المزيد عني →

أنقر لمتابعتنا

تسوق من كمبيوتر شاك المعادى