آخر المواضيع

آخر الأخبار

06‏/12‏/2011

عليه العوض ومنه العوض في الثورة

257

محمد الرفاعي بقوله يوم الأحد، في جريدة 'روزاليوسف':

'عليه العوض ومنه العوض في الثورة، اللي لبست الجلابية والسروال، وكبست العمة على نافوخها، وقعدت تتطوح وتفقر لحد ما تكومت جنب حلة الفتة في ميدان التحرير، عليه العوض في الدولة المدنية اللي لبست العباية والنقاب، وركبت الحمارة وطلعت على القرافة، فقد أعلن الشيخ الشحات أن الديمقراطية ليست حراما، ولكنه كفر والعياذ بالله.
عليه العوض في الثورة اللي كانت ناوية تعدي البحر الأبيض وتمسك في ديل المستقبل لقت نفسها فجأة، طالعة على البحر الأحمر، وماسكة في أيدها فانوس إسلامي مش صيني مضروب، عشان تستورد شوية جلاليب بيضاوي وكام دقن وقفة رجالة من بتوع الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، بالخرازانات بتاعتهم، عشان يبدأوا حملة الجهاد المقدس فوراو ويلسوعوا النسوان اللي ماشية عريانة، على رجليها وعلى بطنها، عشان تنور في الضلمة للإخوة المؤمنين ويفضلوا يلزقوا الرجالة المتشبهين بالفرنجة على قفاهم، لحد ما يطبوا من طولهم زي غطا الحلة، ويعلقوهم قدام محلات الجزارة الإسلامية.
عليه العوض في الثورة، اللي كانت ناوية تاخد بيجو من أحمد حلمي وتطلع على المستقبل، جايز تطول حاجة، ولو ولاعة صيني حتى لقت نفسها قاعدة في الحنهطور ولا زكيبة البطاطس وعمالين يغنولها، الجوز الخيل والعربية، أنغامهم كلها حنية سوق يا أسطى لحد الصبحية على راسي ياشيخ السلفية.
عليه العوض ومنه العوض في ميدان التحرير، الذي سيتحول الى ساحة لإقامة الحدود، حيث يتم قطع الأذن والأيد.
وكمان الرجم بالحجارة، اللي هايبيعها الأخوة الخمسة باتنين جنيه، أما الزلط، فالخمس بثلاثة جنيهات وسوف يخصص إيراد الزلط والطوب لسن السكاكين لزوم قطع وتشفية الكفرة، وتذكرة الفرجة بخمسة جنيهات، عليه العوض في الفن والهباب، حيث سيتم إلغاء جميع الأنشطة الفنية، فيما عدا متحف الفن الحديث والذي سيتم تغييره الى المتحف السلفي من غير الحديث'.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اهلا بكم فى مدونة افتكاسات .من فضلك اكتب تعليقك مع مراعاه ان من الممكن السيدات والانسات يروا التعليق من فضلك اجعلة مناسب .. بدون الفاظ ... وشكرا لكم ... هشام حسنى

ADDS'(9)

ADDS'(3)

 


-

اخر الموضوعات

مدونة افتكاسات سينمائية .. قفشات افيهات لاشهر الافلام

مدونة افتكاسات للصور ... مجموعة هائلة من اجمل الصور فى جميع المجالات

مدونة افتكاسات خواطر مرسومة.. اقتباسات لاهم الشعراء فى الوطن العربى والعالم

مدونة لوحات زيتية ..لاشهر اللوحات الزيتية لاشهر رسامى العالم مجموعة هائلة من اللوحات

من نحن

author ‏مدونة اخبارية تهتم بالتوثيق لثورة 25 يناير.الحقيقة.مازلت اسعى لنقلها كاملة بلا نقصان .اخطئ لكنى منحاز لها .لايعنينى سلفى ولا مسلم ولا اخوان يعنينى الانسان،
المزيد عني →

أنقر لمتابعتنا

تسوق من كمبيوتر شاك المعادى