آخر المواضيع

آخر الأخبار

13‏/12‏/2011

الاعلامية ايناس الشواف تكتب : الحب على طريقة اسماء ومسعد

image

كتبَ / الاعلامية ايناس الشواف

رغم ان الفيلم بتدور قصته عن مرض الايدز ونظرة المجتمع المتطرفه لحاملى المرض ده .. و رغم ان اللى بيكتب مقال يحلل فيه عمل فنى عادة بيتكلم عن العناصر المختلفه للفيلم و دور كل عنصر فى اكمال الصورة النهائيه للعمل .. الا انى لا حتكلم عن أسماء من زاوية الايدز ولا عن الفيلم من خلال عناصره .. حتكلم عن أسماء من نقطه واحدة كانت الاكثر تاثيرا فى نفسى .. وهيا الحب على طريقة أسماء ومسعد أو هند صبرى و هانى عادل برؤية عمروسلامة .

نظرتى الخاصة ان الحب من اعظم القيم فى حياة البشر الا ان الافلام اتعودت تقدمه لنا بشكل فى سطحيه كبيرة وبصراحة مش قادرة اعفى الافلام من تأثيرها على ان الحب فى حياتنا بقى يغلب عليه الكلام بس رغم ان الحب فى اساسه افعال واحساس ورغبه شديده فى اسعاد الطرف التانى حتى لو عن غير علمه .. بس المهم انه يسعده بجد .

image

المعنى الحقيقى للحب ده حتلاقيه موجود ف فيلم أسماء اللى قدر عمروسلامه كمؤلف ومخرج انه يقدمه بصورة عبقريه تهزك من جوه وتخليك ترقى بمشاعرك بجد .. وساعده على توصيل المعنى ب أعظم ما يكون عبقرية هند صبرى المبهرة دائما .. وأداء هانى عادل المفاجىء فى اول عمل فنى يقدم موهبته بشكل جديد .

الجمله اللى عادة مفيش اتنين بيحبوا بعض الا وقالوها لبعض ..لكن وقت الجد عادة ما نسيوها .. واللى بيأكد فيها كل طرف للتانى ان فداك روحى بس اشوفك مبسوط .. حتلاقيها متقدمه ب أصدق ما يكون من خلال احداث فيلم اسماء .. الزوج اللى حبه لزوجته خلاه يدفع التمن حريته علشان يحميها (رغم انه طلب منها تبطل شغل وهيا اصرت وكان ممكن يقول لها اتحملى نتيجة اختيارك) .... والزوجه اللى عشقها لزوجها و رغبتها فى اسعاده وتحقيق حلمه فى الابوة خلاها تضحى ب حياتها وصحتها ونظرة المجتمع ليها وعلى راسهم بنتها (رغم انه حاول منعها خوفا عليها).. نموذج راقى جدا لحب حقيقي كل طرف فيه قدم من غير مايستنى مقابل ولا يقول لحبيبه هو عمل له قد ايه .. هو ضحى و و حب وبس .. ولولا انت كمشاهد للعمل بتشوف الاحداث حتعرف كل طرف عمل للتانى ايه من غير ما كان يعرف ولا عرف لآخر لحظه له .

163

الحب اللى جسده اسم بنتهم (حبيبة) و ظهرت تفاصيله فى لفتات دقيقه كان من ابرزها الشجرة اللى زرعها اسماء ومسعد سوا و طرحت ثمارها فالوقت اللى اتظلمت فيه الزوجه و كأن الثمرة دى طرحت علشان تخفف عنها احساسها بأى وجع جواها .

فيلم أسماء بيقدم رساله بسيطه لكن عميقه عن معنى الحب اللى محتاجينه فعلا لان النوع ده من الحب هو اللى ممكن يخلينا نتحمل كتير ونكمل المشوار مهما كان تقيل ..

162

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اهلا بكم فى مدونة افتكاسات .من فضلك اكتب تعليقك مع مراعاه ان من الممكن السيدات والانسات يروا التعليق من فضلك اجعلة مناسب .. بدون الفاظ ... وشكرا لكم ... هشام حسنى

ADDS'(9)

ADDS'(3)

 


-

اخر الموضوعات

مدونة افتكاسات سينمائية .. قفشات افيهات لاشهر الافلام

مدونة افتكاسات للصور ... مجموعة هائلة من اجمل الصور فى جميع المجالات

مدونة افتكاسات خواطر مرسومة.. اقتباسات لاهم الشعراء فى الوطن العربى والعالم

مدونة لوحات زيتية ..لاشهر اللوحات الزيتية لاشهر رسامى العالم مجموعة هائلة من اللوحات

من نحن

author ‏مدونة اخبارية تهتم بالتوثيق لثورة 25 يناير.الحقيقة.مازلت اسعى لنقلها كاملة بلا نقصان .اخطئ لكنى منحاز لها .لايعنينى سلفى ولا مسلم ولا اخوان يعنينى الانسان،
المزيد عني →

أنقر لمتابعتنا

تسوق من كمبيوتر شاك المعادى