آخر المواضيع

آخر الأخبار

02‏/06‏/2012

ضباط الشرطة يهللون لبراءة مرؤسيهم ويلقون بالتهمة على الإخوان وحماس

استقبل ضباط الشرطة الحكم بالمؤبد على الرئيس السابق حسني مبارك، ووزير داخليته حبيب العادلي، وتبرئة كبار الضباط المعاونين لوزير الداخلية، بفرحة شديدة، وهو ما ظهر جليا على مواقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" و"تويتر"، حيث تبادل الضباط التهاني، واصفين الحكم بالعادل والمنصف، موجهين اتهاماتهم للإخوان وحركة "حماس" الفلسطينية بقتل المتظاهرين خلال أحداث الثورة.

وقال عمر نوح ـ ضابط شرطة على صفحته بـ"فيس بوك":"الشرطة بريئة من دم الناس اللي ماتت وده أهم حاجه"."معروف إن اللي قتلوا الناس هما الإخوان وحماس وغير كدا يبقى كدب"، وعندما رد عليه أحد الأشخاص بحسبنا الله ونعم الوكيل رد عليه نفس الضابط "معلش ده من جهلك للقانون وكل ضباط الأقسام طلعت براءة برضو عشان أفسدوا الأدلة ده شيء متوقع". وأضاف:"المفروض يتحكم عليهم بالإعدام عشان ظلموا الضباط في مستقبلهم مش قتل الناس وبالنسبة للتعويض احنا مش عايزين حاجه وكله عند ربنا"، وقال أيضا:"أهم حاجه إن الشرطة طلعت بريئة من دم الشهداء وده بنقوله من أول الثورة".

وكتب آخر على صفحة "دعم ضباط الشرطة" وعلى صفحة "ارفع راسك فوق انت ظابط شرطة"، يقول:"أحلى حاجة إن الشعب كله بقى محلل سياسي"، وعلق على صديقة له:"يا بنتي عايزة ايه من راجل بيموت طب اقسم بالله ده لو أخد إعدام هيبقى راحه ليه كده كفاية إنه بيموت كل يوم من ساعت السجن"،وأضاف:"والله أنا بتمناله الإعدام عشان يرتاح بجد"، ورد عليه الأصدقاء الموجودين بالصفحة "نعوذ بالله منك ومن اللى زيك".

بينما قال أحد ضباط أمن الدولة "المنحل":"الحمد لله براءتك ظهرت يا سيادة اللواء أحمد رمزى قلناها امبارح ودعينا بيها النهاردة مبروك براءتك".

وعلق آخر على صورة لأحد الشهداء وضعتها إحدى الفتيات على صفحتها قائلاً:"مين دي .. وجايه تقولي حق الشهداء .. شهداء ‘يه يا روح أمك وانتي حطه كيلو بويا على وشك طب البسى أسود واعملي حزينة".

وقال ثالث:"مبروك لسيادة اللواء حسن عبدالرحمن واللواء أحمد رمزي واللواء عادل فايد . حسنى مبارك تاريخه مشرف".

وفي صفحة نادي ضباط مديرية أمن القاهرة: كتب أحد الضباط يقول:"السيد اللواء أحمد رمزي عبد الرشيد مساعد أول وزير الداخليه للأمن المركزى سابقا وأعرفة معرفة شخصية واتشرف بمعرفته . أقسم بالله هذا الرجل لم يعط أوامر بقتل المتظاهرين. وأقسم بالله أن هذا الرجل استدعى كل القيادات الميدانية بالمنطقة المركزية من الشارع واجتمع بيهم ليلة يوم ٢٧ يناير، وأصدر تعليماته بعدم خروج السلاح الآلي والخرطوش وكذا أصدرت تلك التعليمات لكل الجمهورية والاكتفاء بالتعامل بالغاز والدفع المائي ولا يسئل عن خلاف ذلك. والله على ما أقول شهيد".

عادل حجازي ضابط شرطة آخر يعلق على كلام هذا الضابط، ويقول:"فعلا الكلام ده حصل وأنا شاهد على ذلك .. وجميع ضباط الأمن المركزب شاهدين على ذلك .. لدرجة أنه سحب جميع الأسلحة.

ويقول أيمن سيد ضابط شرطة على الفيس بوك أيضا:"الحكم بتاع النهارده مترتب له من شهر أبريل الحكم حكم شعبي سياسى المستشار احمد رفعت طلع الكل براءه وطلع نفسه من الموضوع فى الآخر عشان ينهى حياته العمليه قدم ما يفيد ببراءه الريس ولكن على الآخرين السعي لها قال شهود الإثبات لا يعترف بشهادتهم. خروج جميع المساعدين براءة والمتسببين في القتل براءة وأيضا خروج القتلة من الضباط براءة حكم زي حكم أمين الشرطة من إعدام إلى حبس 5 سنين. على الأستاذ فريد الديب الاستعداد لحكم النقض بما نسب إلى الريس من غير تهمة، وموضوع نقل الريس من المركز الطبي العالمي إلى مستشفى طرة ده مبقاش موضوع جوهري لأن اللي يهمنا دلوقتي براءة الريس إن شاء الله، وإن كان نقل الريس بين آه ولا.

الوطن

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اهلا بكم فى مدونة افتكاسات .من فضلك اكتب تعليقك مع مراعاه ان من الممكن السيدات والانسات يروا التعليق من فضلك اجعلة مناسب .. بدون الفاظ ... وشكرا لكم ... هشام حسنى

ADDS'(9)

ADDS'(3)

 


-

اخر الموضوعات

مدونة افتكاسات سينمائية .. قفشات افيهات لاشهر الافلام

مدونة افتكاسات للصور ... مجموعة هائلة من اجمل الصور فى جميع المجالات

مدونة افتكاسات خواطر مرسومة.. اقتباسات لاهم الشعراء فى الوطن العربى والعالم

مدونة لوحات زيتية ..لاشهر اللوحات الزيتية لاشهر رسامى العالم مجموعة هائلة من اللوحات

من نحن

author ‏مدونة اخبارية تهتم بالتوثيق لثورة 25 يناير.الحقيقة.مازلت اسعى لنقلها كاملة بلا نقصان .اخطئ لكنى منحاز لها .لايعنينى سلفى ولا مسلم ولا اخوان يعنينى الانسان،
المزيد عني →

أنقر لمتابعتنا

تسوق من كمبيوتر شاك المعادى